Főoldal
Főoldal / Archívum / Táborozás / Táborok - 2014
Nyomtatás
Táborok Fóton a MOL Új Európa alapítványának támogatásával - „Fortissomo”

 

„A ló ütemességének a zene ritmikusságának és dallamosságának összekapcsolása”

 

-

( A képre klikkelve egy képgaléria nyílik meg. )

 

Az idei táborunkban a ló és a lovaglás mellett a zenére fektettük a legfőbb hangsúlyt, sőt igyekeztünk a fent említettek„összehangolására”is.

A látássérült gyermekek hallásfejlesztése és zenei nevelése már óvodás korukban elkezdődik. Ekkor elsősorban az ütemesség és a ritmusos érzék kerül fejlesztésre a sok mondóka és dalocska által. Később iskolás korban már a hangszerekkel ismerkedhetnek, furulyával, klarinéttal, hegedűvel, zongorával, stb..., illetve kórusok, énekkarok alakulnak, fejlődnek. Látássérült gyermekek oktatásában a zene tanulása rendkívül fontos, hiszen a tehetséges gyerekek későbbiekben a zenével kapcsolatos foglalkozást választhatnak, ahol az ép társadalomban is elismerésben részesülhetnek. Sajnos, nagyon kevés ilyen foglalkozás, szakma létezik számukra.

Lovasterápiás táborunkat végig kísérte a zene, a ritmus, és az ének.

A tábor során a gyermekek megismerkedtek több olyan hangszerrel, melyet meg is tudtak szólaltatni, közösen zenélni és énekelni.  A gyermekek a ló hátán ütemet adtak bizonyos hangszerekkel (pl: cintányér, kasztanyetta, csengők, csörgődob), míg a többiek énekeltek hozzá, vagy „ritmust párbaj” folyt, vagy éppen a lovak lépésére ütötték hangszereikkel az ütemet.

 A délutáni órákban a lovaglás után sem maradtunk zene nélkül, hiszen a három csapattá szerveződött gyerekek sereg, önkéntesekkel és gyógypedagógussal együtt nagy feladatot kapott: csütörtök este (utolsó este) egy olyan produkciót kellett kitalálniuk és előadniuk, melyhez csak egy kritériumot kaptak: mindenkinek kellett a kezében lennie egy hangszernek, hiszen egyik délután kézműves kollégánk saját hangszereket készíttetett a gyerekekkel.

Hatalmas készülődés kezdődött, s nem volt könnyű dolga a zsűrinek...

Természetesen a zene mellett a már megszokott programok is jelen voltak:

ló legeltetés, patamosás, etetés, ismerkedés más állatokkal (szamár, disznó, kutya, macska) , kenyérgyúrás, kemencében sütés,  cseresznyeszedés.

Esténként pedig tehetséges látássérült fiataljaink zenéltek, énekeltek, melyet a kicsik, velünk együtt nagyon élveztek. Szerda este pedig az előző évekhez hasonlóan Székely Zsolt gitározott és énekelt közösen a gyerekekkel. Csütörtök este pedig az elmaradhatatlan éjszakai túra következett.

A táboraink célja továbbá az új ismeretek nyújtásával, a rengeteg programmal és élményekkel, - illetve azokon keresztül - egy olyan komplex és intenzív fejlesztési lehetőséget nyújt számunkra, gyógypedagógusoknak, mely kihagyhatatlan. Gondolok itt a rengeteg mozgásra, a tájékozódás fejlesztésére, az önállóságra és önkiszolgálás nevelésre, a tapintás és kézügyesség fejlesztésre, a kommunikáció és csapatszellem kialakítására és a kognitív funkciók fejlesztésére, csak, hogy a legfontosabbakat említsem.

Köszönetet mondunk az Új Európa Alapítványnak, mert támogatásuk nélkül nem jöhetett volna létre e tábor, Köszönet Dr Edvi Péternek, aki a táborozó helyet biztosította számunkra, Bozori Gabriellának, aki a tárgyi feltételeket előkészítette számunkra. Köszönjük Tanács Zsoltnak, hogy idén is aktívan részt vett táborunkban a gyermekek nagy örömére és az MLTSZ dolgozóinak (Magda Dóri, Bagi Ági és Sándor Zsolt) akik egész héten át mind a lovas-, mind pedig a többi programunkat segítették.

 

Részt vett: 19 fő látássérült, vak, halmozottan sérült gyermek iskolás korosztály

 

Terápiás foglalkozások száma a tábor folyamán:

- Lovasterápia: 19 x 4  = 76 egyéni foglalkozás (egyensúly, bátorság, ügyesség, ritmikusság fejl)

- Ló körüli tevékenységek (ló ápolás, patamosás, etetés, legeltetés) 4  csoport foglalkozás

- Zenei nevelés, ritmusérzék fejlesztés: 19 x 8 = 152

- Tájékozódás fejlesztés: 17 x 4 = 68 egyéni és csoportos foglalkozás

- Önállóságra nevelés: 19 x 8 = 152 egyéni foglalkozás

- Önkiszolgálás fejlesztés: 19 x 4 = 76 egyéni foglalkozás

- Tapintás, manipuláció, taktilis érzékelés fejlesztés: 17 x 3 = 51 (erre irányuló fejlesztés)

- Kognitív fejlesztés: 19 x 4 = 76 csoportos, illetve egyéni

- Kézműves foglalkozás : 3 turnusban: 3 csoportos foglalkozás Össz: létszám: 19

- Egyéb mozgásfejlesztés: -kalandpark, vár., játszótér. :(nagymozgások, koordináció, egyensúly, mozgási aktivitás): 19 x 4 = 76 egyéni foglalkozás