Főoldal
Főoldal / Archívum / Táborozás / Táborok - 2014
Nyomtatás
Táborok Fóton a MOL Új Európa alapítványának támogatásával - „Ezt én is meg tudom csinálni”

 

Ebben a táborban 6- 12 éves kisiskolás korú tanulásban és értelmileg akadályozott, hiperaktív, figyelemzavaros, autizmussal élő gyermekek vehettek részt, maximum 12-15 fő.

 

( A képre klikkelve egy képgaléria nyílik meg. )

 

A ló által facilitált, támogatott tanulás során a ló nem csupán terápiás „eszköz”, hanem egy olyan partner, amely segíti a gyermekeket, a fiatalokat a tanulási folyamatban. A lovakkal való munkán keresztül a gyerekek megtanulják, hogyan kell a lovakat ellátni, gondozni, mit esznek, hogyan kell az istállót takarítani, a lovak felszereléseit ápolni, a lovakat legeltetni, fürdetni, milyen a patkolás a körmölés és az állatorvosi vizsgálat. Tapasztalataink szerint a gyerekeket nagyon jól be lehet vonni ezekbe a tevékenységekbe, hiszen minden munka lovakról szól, a lovak körül és a lovakért történik. Véleményünk szerint a motivált környezetben megszerzett ismeretek könnyebben átvihetők a sérült gyermekek mindennapi tevékenységeibe.

A mindennapi élet valós helyzetei gyakran nehézségeket okoznak a sérült, akadályozott gyerekeknek. Ennek egyik oka az, hogy nem sajátították el a mindennapi élethez szükséges képességeket, készségeket, vagy nem tudták ezeket az ismereteket megfelelően integrálni a mindennapok gyakorlatába. A mindennapi élethez szükséges képességek magukba foglalják a legtöbb alapképességet/készséget, mint pl. a személyes higiénia, tisztaság, táplálkozás, testmozgás, pénz beosztása stb. A lóval való munka során egy olyan másik élőlénnyel kerülnek kapcsolatba, akik maguk is társas lények, akik egymással is szoros kapcsolatot, barátságot tartanak fenn. Bár első pillantásra kevés hasonlóságot lehet felfedezni a lovak és az emberek viselkedése között, mégis, ha partnerként együtt dolgozunk velük, az igazi élet megéléséhez adnak lehetőségeket. Mindeközben a gyerekek szinte észrevétlenül megtanulhatják, megtapasztalhatják azt, hogy a reakcióik hogyan hatnak a lóra és másokra, felismerhetik az ok-okozati viszonyokat, az összefüggéseket.

A gyerek, akik maga adott esetben nem önellátó, a lovakkal való foglalkozáson keresztül megtanulja a gondoskodást, megtanulja, hogy milyen fontos dolog a higiénia, a táplálkozás és a testmozgás. Az érdeklődését olyan érdekes tevékenységek serkentik, mint a patkolás, sörénynyírás, a lovak szénával, zabbal történő etetése, az istálló takarítása, a szerszámok tisztántartása, a féreghajtás, az állatorvosi rutinvizsgálatok. Ezek a tevékenységek elsőre nagyon különbözőnek tűnnek az emberi tevékenységektől, pedig, ha belegondolunk mégis hasonlóak hozzájuk. Ebben a megközelítésben, a mindennapi élethez, az önellátáshoz szükséges készségek hirtelen nagyon érdekesnek tűnnek. Micsoda kihívás és élvezetes dolog pl. egy pataápolás, vagy azt megtanulni, hogy egyes lovak mit esznek és miért, vagy fogni a lovat (segíteni) az állatorvosnak, amíg az elvégez egy rutin vizsgálatot. Ezek a tevékenységek sokkal érdekesebbek, mint megtanulni fogat mosni, bevásárolni, megtervezni a napi étrendet, vagy megtanulni azt, hogy miért fontos rendszeres ellenőrzésre menni a fogorvoshoz. A gyerekek részesei lesznek ezeknek a folyamatoknak, amelyek ellen saját hétköznapjaikban gyakran tiltakoznak. A szüleiktől rendszerint az halljuk, hogy megtagadják a szobájuk rendbe rakását, a ruhájuk kimosását vagy a háztartási munkákban való részvételt. Az istállóban sokszor ugyanezek a gyerekek kapják a legtöbb dicséretet, mert ügyesen felsöpörték az istállót, ők azok, akik a legtöbb időt töltik lovak gondozásával, és mindig ott vannak, ahol segíteni kell. A kis páciensek a feladatok elvégzése során kiépítik azoknak a képességeknek, készségeknek a rendszerét, melyek szükségesek a lovak ellátásához, gondozásához és környezetük rendben tartásához, ezáltal egy közvetlen és nem elutasító kapcsolat jön létre a gyermek mindennapjaihoz. táborunk célja, hogy a lovak körül megszerzett képességeket és ismereteket transzferáljuk a gyermekek mindennapi életbe. Így a tábor folyamán nem csak a lovak körüli munkafolyamatokat, hanem az önellátáshoz kötődő feladatokat is gyakorolják a gyermekek.