A MOL Gyermekgyógyító program által támogatott táborokban négy hét alatt összesen 48 különböző típusú sérüléssel élő gyermek vett részt. Az 3 és 18 év közötti gyerekek között volt tanulásban akadályozott, autizmussal élő, értelmileg akadályozott, hiperaktív, szorongó, mozgássérült, halmozottan sérült, hallássérült, valamint pszichés problémákkal küzdő gyermek.

 

Az első tábor június 27–július 1. között került megrendezésre „Éljünk egészségesen” mottóval.

 

A tábor célja az volt, hogy a gyerekek számára a lovasterápiás foglalkozások mellett a lehető legtöbb mozgásos foglalkozást biztosítsa, képzett szakemberek, gyógytornászok, szomatopedagógusok, gyógytestnevelők vezetésével. Emellett kiemelt szerepet kapott az egészséges táplálkozás és az egészséges életmód. A hagyományokhoz híven a programokat kiegészítették külsős terapeuták foglalkozásaival is, akik szintén az egészséges életmód jegyében, változatos mozgásos foglalkozásokat szerveztek a gyerekeknek, tornatermi mozgásfejlesztést, sorversenyeket, lovas csapatváltó versenyeket, egyéni mozgásfejlesztő foglalkozásokat, vízitornát, aerobikot, kerékpározást, íjászatot, vívást, akadálypályát stb.

A második tábor július 4-8-ig tartott, mottója: Ókori olimpia, Fót 2016 - mozgásfejlesztés adaptált sportágakon keresztül pszichés zavarokkal küzdő kamaszoknak” volt.

 

2016 a riói olimpia éve, mindenki nagy izgalommal várja a rangos sporteseményt. Ki ne képzelte már oda magát egy percre a célba érkezéskor, vagy a dobogó legfelső fokára?

Sajnos manapság a sérüléssel élő gyermekeknek és fiataloknak igen korlátozottak a lehetőségeik a szabadidős sport területén, a versenysportról nem is beszélve. Ezért is választottuk erre a hétre ezt a témát. A szocializáció fontos része az énkép, a testkép kialakulása.  A pozitív önértékelés szempontjából jelentős hátrány, ha egy gyermek érdemben nem tud részt venni sem az iskolai kötelező testnevelés órán, sem a mozgásos szabadidős tevékenységekben. A szervezők a táborral először is a sportolást, mint eszmét szerették volna bemutatni a gyerekeknek, visszamenni az időben az ókori, majd az újkori olimpiák kezdetéhez. A hét másik célja az volt, hogy a gyerekeknek megadják a választás élményét, hogy megtapasztalhassák, nekik is van lehetőségük a saját személyiségükhöz illő sportágat űzni. A programban szerepeltek a sportfoglalkozásokon kívül kerekasztal-beszélgetések parasportolókkal, paralimpiai kerettagokkal, lehetőség nyílt korabeli sporteszközök készítésére (pajzs saját címerrel, kard, diszkosz) és a korabeli versenyszámokra való felkészülésre (diszkoszvetés, "fogatverseny", íjászat).

 

A harmadik tábor július 11-15. között került megrendezésre „Kalandozások a LÓ-perenciás tengeren innen és túl” mottóval.

 

A tábor programja egy mese történetébe ágyazódott, ahol a gyerekeknek a hét folyamán számos próbatételt kellett kiállniuk. Ezek egyrészt mozgásos feladatok, másrészt a térbeli tájékozódást, megfigyelést, cselekvéstervezést, vizuális, akusztikus és taktilis észlelést fejlesztő játékok, gyakorlatok voltak, melyeket lóháton vagy a földön végeztek. A hét folyamán a mese történetét végigjátszva jutottak el az élményterápiás elemek révén a komplex személyiségfejlesztéshez. A táborban fontos szerepet kapott a képzelet, a beleélés, a kreativitás, a sikerélményekhez való juttatás és a pozitív megerősítés.  A szervezők ebbe a táborba is meghívtak külsős terapeutákat, akik az adott kiegészítő terápiás foglalkozásaikat a mese kerettörténetéhez kapcsolódva tervezték meg.

 

A tábor utolsó napján a gyerekek egy mini színielőadásban foglalták össze a hét eseményeit és a mese főbb fordulópontjait. Természetesen ehhez a színdarabhoz közösen készítették el a díszleteket, jelmezeket.

 

Az utolsó tábor július 18-22. között A tér és én, az orientációs képességek fejlesztése a lovasterápiás élményeken keresztül”című mottóval került megrendezésre

A terapeuták munkájuk során sok olyan gyermekkel találkoznak, akiknek problémájuk van a térbeli tájékozódásban, és ezek a problémák gyakran a legkülönbözőbb tünetekben mutatkoznak meg. Például nem tudnak jól utánozni; nem tudnak megfelelően öltözni, szétesik a mozgásuk, az időbeli és térbeli sorrend stb.A táborban számtalan orientációs feladatot és játékot végeztek a gyerekek.

A táborok nagyon jó hangulatban teltek, a gyerekek élvezték a színes programokat, melyek egyszerre nyújtottak szórakozást és sokféle terápiás segítséget. A szervezők célja az élményterápiás eszközökön keresztül az önbizalom növelése, a mozgástól való félelem enyhítése, a nagy- és finommotorika és a tanuláshoz szükséges képességek fejlesztése volt.

Reméljük, hogy idén is olyan felejthetetlen élményekkel távoztak a gyerekek a táborokból, mint a korábbi években.

 

Az MLTSZ munkájáról további információ található a www.lovasterapia.hu weboldalon, illetve ebben a rövidfilmben is: https://www.youtube.com/watch?v=9KVv9ZFbpd8